پرتال جامع اطلاعات انرژی

اولین پرتال جامع در حوزه انرژی در ایران با موضوعات : انتشار اخبار و اطلاعات به روز در حوزه انرژی، تهیه و انتشار مقالات گزارشات و دانش فنی در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی، درج سرویسهای محاسباتی انرژی و اگزرژی، تأمین و فروش تجهیزات اندازه گیری انرژی

پرتال جامع اطلاعات انرژی

اولین پرتال جامع در حوزه انرژی در ایران با موضوعات : انتشار اخبار و اطلاعات به روز در حوزه انرژی، تهیه و انتشار مقالات گزارشات و دانش فنی در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی، درج سرویسهای محاسباتی انرژی و اگزرژی، تأمین و فروش تجهیزات اندازه گیری انرژی

تستر شبکه یا Cable Analyzer چیست؟



 

  تستر کابل شبکه، همانگونه که از نام آن پیداست برای تست عملکرد درست کابل های شبکه استفاده می شود. تستر های شبکه در واقع دو دستگاه در یک دستگاه هستند که قالبا از هم جدا می شود و به شما این امکان را می دهند تا با قرار دادن دو سر کابل در دو سر دستگاه از درست بودن لینک و سالم متصل بودن سوکت ها به کابل اطمینان حاصل کنید. در بسیاری از مواقع پس از اینکه دو طرف کابل را سوکت زنی کردید برای اینکه از کار خود مطمئن شوید می توانید از این دستگاه استفاده کنید.

برای نمونه فرض کنید در ساختمانی ۴ طبقه در هر طبقه ۲۴ گره یا Node شبکه وجود داشته باشد. کابل ها درون کانال های ویژه دیوارها کار کذاری شده اند و حدود ۲۵۰۰ متر کابل مصرف شده است. پس از اتصال رایانه ها به شبکه برخی از آن ها به شبکه داخل Login نمی شوند. حتی تصور آن که باید چنین شبکه ای را (که تازه دارای مقیاسی خیلی بزرگی هم نمی باشد) بدون تستر مورد بررسی قرار داد و پس از عیب یابی به رفع آن اقدام نمود سر را گیج می کند!! اینجاست که اهمیت فوق العاده دستگاه های عیب یاب و تستر شبکه ارزشمندی کار آنان نمایان می گردد.

 

 در صورت تمایل برای خرید انواع تستر شبکه به سایت انرژی کالا مراجعه بفرمایید.

اطلاعات تکمیلی

  • منبع: www.cableorganizer.com
  • حوزه کاربرد: تجهیرات اندازه گیری- تستر شبکه

بررسی ساختار و عملکرد آنالایزرهای گازی

با توجه به توسعه روزافزون صنعت و همچنین پالایشگاه‌ها و محیط‌های مرتبط با صنعت نفت و گاز، حفاظت و مراقبت در برابر خطرات ناشی از نشت گاز، انفجار و حریق در این اماکن از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. لذا آشنایی متخصصین دست‌اندرکار با انواع سیستم‌های آشکارساز حریق و گاز و نحوه عملکرد آنها جهت انتخاب بهینه، بسیار حائز اهمیت است.

مواد جامد یا مایع در اثر دریافت حرارت زیاد، گازهای سمی‌ای متصاعد می‌کنند که محیط اطراف خود را خطرناک می‌کنند. این گازها بسیار شبیه به هوای تنفسی عمل می‌نمایند و از اتمسفر جدا نمی‌شوند. مسمومیت‌هایی که بواسطه این گازها ایجاد می‌شود، درصورت درمان‌نشدن به‌موقع، موجب مرگ یا آسیب‌رسیدن به بخش‌هایی از سیستم تنفسی و عصبی شخص می‌شود. گازهای سمی به دلیل آنکه ازطریق استنشاق وارد بدن می‌شوند، به‌راحتی وارد جریان خون شده و پس از چند ثانیه خود را به مراکز عصبی رسانده و اثرات شدیدی از خود بر جای می‌گذارند.

ازجمله این گازهای سمی می‌توان اکسیدهای کربن، اکسیدهای سولفور، اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن‌ها و اکسید‌کننده‌ها را نام برد. از آنجا که برای کشف آنها نمی‌توان از یک فرمول یا روش معین استفاده کرد و می‌بایست برای هر یک از آنها روش بخصوصی بکار برد، از ادواتی به نام آنالایزر Analayzer  استفاده می‌شود.

چگونگی کشف، آشکارسازی و نیز آگاه‌شدن از انواع بخارها، مایعات و ذرات پراکنده در هوا، توسط شیمیدان‌ها و کارشناسان صنایع نظامی، جدی‌تر به‌کار گرفته می‌شوند. آشکارسازهای گاز با هدف نظارت مداوم بر پدیده‌های فیزیکی و شیمیایی گازها ساخته می‌شوند تا در کمترین زمان ممکن و در لحظات اولیه نشت گاز خطرناک، هشدار اتوماتیک و در سطحی پیشرفته‌تر کنترل تجهیزات ایمنی و حفاظتی را برعهده گیرند و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری نمایند. بطور مثال در میدان جنگ به آشکارسازهایی نیاز است که نسبت به عوامل شیمیایی، در هر شکل و حالتی، پاسخ دهند. در چنین شرایطی هرگونه هشدار درمورد سموم شیمیایی به‌کارگرفته‌شده و تشخیص نوع آنها، می‌تواند از وقوع یک فاجعه جلوگیری کند.

آنالایزرهای گاز از نظر موارد مصرف، به دو دسته اصلی آنالایزرهای گاز محیط و آنالایزرهای گاز حاصل از احتراق تقسیم می‌شوند که هر کدام آنها نیز به نوبه خود، به 2 بخش تقسیم می‌شوند:

  • آنالایزرهای گازهای محیط به دو بخش محیط صنعتی و هوای پاک تقسیم می‌شوند که بخش اول شامل دتکتورهای گاز و دتکتور تیوب و بخش دوم شامل ایستگاه‌های ثابت و سیار می‌باشند.
  •  آنالایزرهای گازهای حاصل از احتراق نیز به دو بخش خروجی دودکش صنایع و خروجی اگزوز خودرو تقسیم می‌شوند. آنالایزرهای خروجی دودکش صنایع به دو صورت ثابت و پرتابل می‌باشند که پرتابل آن، علاوه بر استفاده در صنایع نظامی و جنگ‌ها، در صنایع نفت و گاز کاربرد ویژه‌ای دارند.

بطور کلی هر آنالایزر از چندین بخش تشکیل می‌شود که مهم‌ترین بخش آن، سنسور آن می‌باشد که وظیفه تشخیص شاخص موردنظر را به عهده دارد. اطلاعات کسب‌شده توسط سنسور مذکور، به‌صورت داده‌های آنالوگ است که معمولاً این اطلاعات توسط مدارات حالت‌دهنده Conditioning Circuits به بازه مقادیر قابل‌فهم برای مدارات تبدیل آنالوگ به دیجیتال Analog to Digital Convertor و یا پردازشگرها تبدیل می‌شود. پس از دیجیتال‌شدن، اطلاعات برای پردازش به ریزپردازشگرهای داخلی آشکارساز ارسال می‌گردند و بعد از تحلیل این اطلاعات و دریافت نتیجه موردنظر در این بخش، خروجی به مدارات انتقال داده، برای ارسال به پردازنده و کنترل‌کننده کلی سیستم تحویل می‌شود که از نظر نوع این مدارات، داده‌ها به پروتکل‌های ارتباطی مختلف تبدیل و ارسال می‌گردند.  

در تشخیص نوع گاز، انتخاب سنسور بسته به نوع کاربرد و انتظاری که از سیستم وجود دارد، بسیار مهم است. چنانچه نوع سنسور و آشکارساز گاز بطور نامناسب انتخاب شوند، عملکرد تمامی سیستم با اختلال همراه خواهد بود. باید توجه نمود که هر سنسور مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارا است. لذا انتخاب نادرست سنسور، احتمال خروج از بازه عملکرد مناسب و مواجهه با محدودیت‌ها و بعضاً خروجی‌های غیردقیق و نابه‌هنگام را در بر خواهد داشت.

آشکارسازی سنجش گازها در این آنالایزرها می‌تواند به شیوه‌های مختلفی صورت پذیرد:

  • آنالایزر با لامپ سیگنال Ultra Violet  lamp
  • آنالایزر با سنسورهای الکتروشیمیایی
  • آنالایزرهای مادون قرمز
  • آنالایزر کاتالیزوری
  • و ...
تمامی آنالایزرها به دو روش زیر، سنجش گاز را انجام می‌دهند که عموماً روش اول .....
ادامه مطلب
در صورت تمایل به خرید انواع آنالایزر به سایت انرژی کالا مراجعه فرمایید.

اطلاعات تکمیلی

  • منبع: www.gasdetection.com
  • حوزه کاربرد: تجهیزات اندازه گیری- آنالایزر گاز


موتور احتراق داخلی (دورن سوز) چهار زمانه - Internal Combustion



موتور احتراق داخلی (دورن سوز) چهار زمانه ترجمه انگلیسی Four-cycle-Engiue است و به موتورهایی اتلاق می‌شود که کار خود را در چهار کورس پیستون انجام می‌دهند. (حرکت پیستون از بالاترین مکان خود در سیلندر تا پایینترین جای خود در سیلندر را یک کورس پیستون می‌گویند). در بیان فنی موتورهای احتراق داخلی را موتورهای با چرخه چهار مرحله‌ای می‌گویند که معادل عبارت Four-Stroke-cycle-Engiue است.

بطور کلی موتورهای احتراق داخلی بر مبنای تعداد بخش های مختلف سیکل تولید توان در موتور به دو دسته کلی موتورهای دو زمانه و موتورهای چهار زمانه تقسیم می‌شوند. موتورهای دوزمانه از لحاظ ساختاری ساده‌ترند لیکن موتوهای چهارزمانه کارایی بیشتری دارند.

اولین قدم مهم برای توسعه موتورهای چهارزمانه در اواسط قرن نوزدهم میلادی انجام گرفت. در این زمان یک مهندس فرانسوی به نام بودورشا، چهار اصل اساسی را برای کار کردن موتورهای احتراقی ارائه کرد. در واقع توسعه این اصول و بکارگیری آن ها باعث ساخته شدن موتورهای چهارزمانه گردید. این اصول به قرار زیر هستند:

  1. اتاقک احتراق باید کوچکترین نسبت سطح به حجم ممکن را داشته باشد.
  2. فرایند انبساط باید تا حد ممکن سریع انجام شود.
  3. تراکم در ابتدای مرحله انبساط باید تا حد امکان زیاد باشد.
  4. کورس انبساط می‌بایست تا حد امکان زیاد باشد.

پس از تلاش های فراوانی که برای محقق کردن این اصول در ساخت موتورها انجام گرفت در سال 1876 یک مهندس آلمانی به نام (ان.ای.اتو) توانست موتوری را به ثبت برساند که همان چرخه چهارزمانه را به کار می‌بست. این چهار عمل عبارتند از :

  1. مرحله مکش
  2. مرحله تراکم
  3. مرحله توان
  4. مرحله تخلیه

که در اکثر موتورهای امروزی بکار می‌روند.

 

انواع موتورهای چهار زمانه

موتورهای چهار زمانه به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از :

  • موتورهای اشتعال جرقه‌ای :

در موتورهای اشتغال جرقه ای برای مشتعل ساختن سوخت از یک جرقه استفاده می‌شود.

  • موتورهای دیزل :

در موتورهای دیزل برای مشتعل ساختن سوخت از حرارت ایجاد شده در محفظه سیلندر و اتاقک احتراق استفاده می‌شود (این حرارت بالا به علت فشردگی زیاد سیال ایجاد می‌شود).

تفاوت موتورهای اشتعال جرقه‌ای و موتورهای دیزل در اینست که در موتورهای اشتعال جرقه‌ای در مرحله مکش مخلوط هوا-سوخت (که اغلب بنزین یا گاز طبیعی است) وارد سیلندر می‌شود و پس از آنکه در مرحله تراکم این مخلوط در اتاقک احتراق فشرده شد در یک زمان مناسب (زمان بندی اشتعال) عمل انفجار مخلوط مذکور بوسیله یک جرقه انجام می‌گیرد.

در حالیکه در موتورهای دیزل در مرحله مکش هوای خالی به داخل محفظه سیلندر مکیده می‌شود و در مرحله تراکم نیز فقط هوای خالی در اتاقک انفجار فشرده می‌شود لیکن میزان فشردگی در موتورهای دیزل بیشتر از موتورهای اشتعال جرقه‌ای است. این فشردگی بالا باعث ایجاد حرارت زیادی می‌گردد که به محض ورود سوخت در مرحله توان باعث احتراق آن می‌گردد.

 

ساختمان موتور چهارزمانه

موتورهای چهارزمانه زیر مجموعه ی موتورهای احتراق داخلی هستند. موتورهای احتراق داخلی برای کار کردن به یک سری قطعات و سیستم‌ها نظیر سیستم سوخت رسانی ، بدنه موتور، سیستم سوپاپ‌ها، سیستم خنک کننده و ... نیازمندند. لیکن موتورهای چهارزمانه دارای مکانسیم‌هایی می‌باشند که انجام چهار مرحله مکش، تراکم، توان و تخلیه را به صورت مجزا ممکن می‌سازد (در موتورهای دوزمانه مراحل مکش و توان و تخلیه و تراکم با هم انجام می‌شوند). این مکانسیم‌ها عبارتند از:

  1. سیستم سوخت رسانی و تنظیم سوخت
  2. سیستم سوپاپ‌ها: که عمل ورود و خروج گازها را بطور دقیق کنترل می کند
  3. مانیفولد هوا و مانیفولد دود
  4. سیستم زمان بندی اشتعال

 

طرز کار موتورهای چهار زمانه

طرز کار هر دو نوع موتورهای چهارزمانه یعنی موتورهای اشتعال جرقه‌ای و موتورهای دیزل تا حد زیادی شبیه به هم است اما در مواردی نیز با یکدیگر تفاوت دارد. در ذیل اصول کلی کار موتورهای چهار زمانه را ذکر شده است.

  • مرحله اول (مرحله مکش):

در مرحله مکش، سوپاپ ورودی هوا همزمان با حرکت رو به پایین پیستون درون سیلندر باز می‌شود. با این عمل مخلوط هوا و سوخت (در موتورهای اشتعال جرقه‌ای) و هوای خالی (در موتورهای دیزل) وارد محفظه سیلندر شده و آنجا را پر می‌کند.

  • مرحله دوم (مرحله تراکم):

ادامه مطلب


اطلاعات تکمیلی

مفهوم GIS


مفهوم GIS مخفف Geographic Information System به معنی سیستم اطلاعات جغرافیایی می باشد. سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) بستری برای ذخیره، نگهداری، مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی می باشد و جهت کار همزمان با داده هایی که وابستگی مکانی (جغرافیایی) و توصیفی دارند، طراحی شده است.

برای بهره گیری صحیح از قابلیتهای یک GIS، در درجه اول نیاز به درک صحیح از سیستم GIS و سپس ساختار اطلاعات در آن می باشد. جهت پیاده سازی یک سیستم GIS، توجه به ماهیت و ساختار اطلاعات جغرافیایی متشکله آن، که رکن اساسی هر سیستم GIS را تشکیل داده و توانمندیها و پتانسیلهای آن را تعیین میکند، اجتناب ناپذیر است.

سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) یک سیستم کامپیوتر مبنا می باشد که به عنوان یک مجموعه متشکل از سخت افزار، نرم افزار، اطلاعات جغرافیایی، نیروی انسانی و مدلهای پردازش داده، به منظور تولید، ذخیره سازی، نمایش، بازاریابی، پردازش، بهنگام رسانی و... اطلاعات جغرافیایی مربوط به عوارض و پدیده های مختلف، مورد استفاده قرارمی گیرد.

وظایف اصلی یک سیستم اطلاعات جغرافیایی

یک سیستم اطلاعات جغرافیایی ( GIS)، اصولاً شش فعالیت اصلی زیر را شامل می‌شود‌:

  • ورود اطلاعات
  • دستکاری و ویرایش اطلاعات
  • مدیریت اطلاعات
  • پرسش و پاسخ و تجربه و تحلیل اطلاعات
  • نمایش اطلاعات

ورود اطلاعات

قبل از آنکه اطلاعات جغرافیایی بتوانند وارد محیط GIS شده و مورد استفاده قرار گیرند، می بایست این اطلاعات به فرمت و ساختار رقومی قابل قبول سیستم GIS، تعدیل شوند.

منابع تولید کننده اطلاعات مورد نیاز یک سیستم GIS :

  • تصاویر ماهواره ای و تکنیکهای سنجش از دور
  • عکسهای هوایی و تکنیکهای فتوگرامتری
  • نقشه برداری کلاسیک
  • سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS)
  • اسناد، مدارک و نقشه های موجود

دستکاری اطلاعات

استفاده از انواع داده و اطلاعات مورد نیاز یک پروژه خاص GIS، نیازمند تبدیل و دستکاری آن اطلاعات به منظور قابل استفاده نمودن آنها در سیستم می باشد.

مدیریت اطلاعات

برای پروژه های کوچک GIS، امکان ذخیره سازی و مدیریت اطلاعات جغرافیایی در قالب فایلها و اطلاعات ساده وجود دارد. ولیکن هنگامیکه حجم اطلاعات زیاد باشد و همچنین تعداد کاربران سیستم از یک تعداد محدود فراتر می‌رود،.....
ادامه مطلب

اطلاعات تکمیلی

انواع گیرنده‌هایGPS


انواع گیرنده‌هایGPS

   گیرنده‌های جی‌پی‌اس انواع گوناگونی دارند و انتخاب هر کدام از آن‌ها بستگی به موارد استفاده ی شما دارد، برای نمونه این که می‌‌خواهید در داخل خودرو آن را نصب کنید یا اینکه آن را در کوله پشتی خود قرار دهید گزینه‌های متعددی را پیش روی شما می‌‌گذارد.

گیرنده بیسیک جی پی اس- بیسیک

این گیرنده ها در واقع جزء ساده ترین و کم قیمت ترین گونه ها هستند. یک گیرنده بیسیک (پایه) می تواند بسیار دقیق تر از گیرنده های گران قیمت باشد، ولی باید این مساله را هم در نظر داشت که این گیرنده ها بسیاری از ویژگی های دستگاه های گران قیمت را ندارند. ویژگی قابل توجهی که کمبود آن احساس می شود، نداشتن قابلیت نقشه برداری یا mapping است. در زیر به برخی از ویژگی های این گیرنده های ساده اشاره شده  است:

  • موقعیت یابی
  • تعیین جهت
  • تعیین ارتفاع از سطح دریاهای آزاد
  • زمان دقیق
  • موفعیت ماهواره ها و قدرت سیگنال ها
  • توانایی محاسبه مسافت پیموده شده
  • توانایی ذخیره سازی مسیر پیموده شده
  • توانایی هدایت و مسیر یابی
  • یافتن مسیری که در گذشته آن را پیموده اید

گیرنده های دستی جی پی اس - نقشه بردار

همانطور که از نام این گیرنده بر می آید گیرنده نقشه بردار از قابلیت نمایش نقشه برخوردار است. این گیرنده ها ابعاد بزرگتری نسبت به گیرنده های قبلی دارند. با اتصال این گیرنده به یک رایانه شخصی نقشه دلخواهتان را به گیرنده می دهید. جزئیات نقشه نیز بستگی به اندازه و نیز رزولوشن نمایشگر دارد. این گیرنده ها فشارسنج، قطب نمای الکترونیکی، بازی و سالنامه هم دارند.

گیرنده های جی پی اس برای خودرو

این گیرنده ها بزرگتر از گیرنده های دستی هستند و نمایشگری نسبتاً بزرگ دارند تا راننده بتواند در هنگام رانندگی به سهولت آن را بخواند. این گیرنده ها با استفاده از برق خودرو کار می کنند و بنابراین تنها در خودرو قابل استفاده هستند. ویژگی های جالبی که معمولاً در این جی پی اس ها وجود دارد راهنمایی های صوتی دستگاه است و به راننده اجازه می دهد بدون اینکه چشم از جاده بردارد با گوش دادن به صدای دستگاه طبق نقشه پیش برود.

گیرنده های جی پی اس برای یک دستگاه پی دی ای

برتری استفاده از یک دستگاه پی دی ای به عنوان یک جی پی اس، نمایشگری بزرگ است که افزون بر راحتی در خواندن نقشه، جزئیات بیشتری را نیز قابل مشاهده می سازد. این GPS ها همانند آنهایی که ....
 ادامه مطلب