پرتال جامع اطلاعات انرژی

اولین پرتال جامع در حوزه انرژی در ایران با موضوعات : انتشار اخبار و اطلاعات به روز در حوزه انرژی، تهیه و انتشار مقالات گزارشات و دانش فنی در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی، درج سرویسهای محاسباتی انرژی و اگزرژی، تأمین و فروش تجهیزات اندازه گیری انرژی

پرتال جامع اطلاعات انرژی

اولین پرتال جامع در حوزه انرژی در ایران با موضوعات : انتشار اخبار و اطلاعات به روز در حوزه انرژی، تهیه و انتشار مقالات گزارشات و دانش فنی در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی، درج سرویسهای محاسباتی انرژی و اگزرژی، تأمین و فروش تجهیزات اندازه گیری انرژی

تاریخچه پلیمرها



 چکیده:

   واژه پلیمر از کلمات یونانی poly به معنای بسپار و meros به معنای قسمت گرفته شده است. بَسپار یا پلیمر polymer)) ماده‌ای شامل مولکول‌های بزرگی است که از به هم پیوستن واحدهای کوچک تکرار شونده که تکپار یا مونومر نامیده می‌شود، ساخته شده است.

 

مقدمه:  

     پلیمرها، ابرمولکول هایی با وزن مولکولی بسیار بالا هستند. پلیمرها ممکن است آلی (organic ) غیرآلی (inorganic) یا آلی ـ فلزی (organometallic) باشند. و ازدیدگاه نحوه ی به وجود آمدن ممکن است مصنوعی یا طبیعی باشند. پلیمرها ازجمله ی مواد ضروری برای بسیاری از صنایع از جمله: چسب ها، مصالح ساختمانی، کاغذ، لباس، الیاف، پوشش ها، پلاستیک ها، سرامیک، بتون، کریستال مایع، مقاومت های نوری و ...هستند. پلیمرها درعلومی همچون: تغذیه، مهندسی، بیولوژی، داروسازی، کامپیوتر، اکتشافات فضایی، بهداشت و محیط زیست اهمیت دارد.
پلیمرهای غیرآلی که به صورت طبیعی وجود دارند شامل: الماس ها، گرافیت، آزبست (پنبه ی نسوز )، شن، عقیق، فلدسپار، میکا، کوارتز، تالک و ... می شوند.
   پلیمرهای آلی که به صورت طبیعی یافت می شود عبارت اند از: پلی ساکاریدها (پلی کربوهیدرات ها )مانند: نشاسته، سلولز، نوکلئیک اسیدها و پروتئین ها.
پلیمرهای غیرآلی، مصنوعی عبارت اند از: نیترید بور (Boron nitride )، بتون (Concrete )، بسیاری از ابر رسانه های دما بالا و شماری از شیشه ها.
پلی سیلوکسین ها (Polysi loxanes )که به سیلوکسین نیز معروف اند، نمونه ای از پلیمرهای آلی ـ فلزی محسوب می شود که به صورت مصنوعی تهیه می گردد. پلیمرهای مصنوعی که برای در ساختار برخی وسایل استفاده می شود به طور قابل ملاحظه ای از فلزات سبک ترند. این مواد به کاهش میزان مصرف سوخت در وسایل نقلیه و سفینه های فضایی کمک می کند. زمانی که به نسبت برابر وزنی از پلیمر به جای فلز استفاده کنیم مواد پلیمری حتی از فلز نیز بهتر کار می کنند. مواد پلیمری با پیشرفت های انجام شده توانایی استفاده برای اهداف مهندسی به عنوان مثال : یراق آلات، بلبرینگ ها و غشاهای ساختاری را پیدا کرده اند.

نام گذاری (Nomenclature ):

   بسیاری از پلیمرها هم دارای نام معمولی و هم نام برپایه ی ساختارشان هستند. نام گذاری بر پایه ی ساختار به وسیله ی سازمان بین المللی شیمی محض و کاربردی (International Union of Pure and Applied Chemistry ) که به اختصار IUPAC نامیده می شود پایه گذاری شده است.
بعضی از پلیمرها به وسیله ی علامت اختصاری شان (واژه ای که از حروف اول چند واژه ایجاد شده ) شناخته می شوند. بعضی از شرکت های تولید کننده ی مواد پلیمری، نام های تجاری را برای تولیدات پلیمری خاصی که خود تولید کرده اند تعریف می کنند. برای مثال پلی استر فرترل ( FortreL@polyester)شامل الیاف پلی اتیلن کرفتالات ( PET) است. پلیمرها معمولاً با نامگذاری سنتی دیده می شوند مثلاً دایون، پلی استر، نایلون و ...

ساختار (Composition):

   ساختارهای پلیمری را می توان به وسیله ی ساختارهای ساده تر که در کل پلیمر تکرار می شوند، معرفی کرد. این ساختارهای شبیه به هم که در طی زنجیره ی پلیمری تکرار شده اند را واحد تکرار شونده گویند. این واحدهای تکرار شونده را مونومریتر گویند. مونومرها با هم واکنش داده و پلیمر را تولید می کنند.

اطلاعات تکمیلی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.